woensdag 6 augustus 2014

Dag 6 - Los Angeles & Santa Monica

Vandaag zijn we naar het California Science Center gegaan. Ze hebben hier één van de drie Space Shuttles die in een museum zijn beland. Het museum ligt naast The Coliseum, waar de Olympische Spelen van 1932 en 1984 zijn gehouden:

Voor de ingang staat een 31 meter lange A-12 Blackbird; een spionagevliegtuig dat werd ontwikkeld voor de CIA:

Eenmaal binnen was het even zoeken naar die Space Shuttle: je kwam als je de bordjes volgde in een kamer vol onderdelen terecht, zoals de banden van de Shuttle, maar daar was het ons niet om te doen...

Na een kort sprintje de trap af kwamen we eindelijk in het Samuel Oschin Pavilion waar de Endeavour staat. Er klonk nog net geen "hallelujah-kerkkoortje", maar wat meesterlijk om zo'n ding in het echt te zien!

Ik heb er echt vol verbazing naar staan kijken en een paar minuten met een grote grijns rondgelopen. De buitenkant van de Shuttle zag er heel apart uit; alsof het nep was ofzo, het leek wel papier maché:

Maar ze hadden bewijs dat het allemaal echt was; in de hal van het gebouw hingen foto's van de tocht die de Shuttle had afgelegd om in het museum te komen. Dwars door de straten van Los Angeles, hoe cool moet het geweest zijn om dat mee te maken!

Na het Science Center zijn we naar het Griffith Observatory gereden. We hadden al eens eerder een poging gedaan daar te komen, maar strandden toen op een doodlopende straat in de Hills. Dit keer hadden we meer succes:

Vanaf het Observatory heb je een mooi uitzicht op het Hollywood Sign. De letters uit 1923 zijn 15 meter hoog:

Boven vliegen een flink aantal kolibries rond. Ze zijn razendsnel, maar deze staat er aardig op:

Vanaf het Griffith Observatory was het een kort ritje naar de winkel van Johnny Cupcakes; een als bakkerij ingerichte t-shirtwinkel:

's middags zijn we nog naar de Beard Papa's geweest. Een restaurantje waar ze roomsoezen van formaat tennisbal verkopen. Met bananensmaak bijvoorbeeld:

Daarna zijn we teruggereden naar het hotel. Vlak voor de deur ligt het Venice Skate Park. Op het strand en op een steenworp afstand van de oceaan:

Op de boulevard was het een drukte van jewelste. Geen idee wat ze precies aan het doen waren, maar het klonk als een potje ouderwets geld-uit-de-zak-kloppen:

Tegen een uur of vier zijn we naar Santa Monica gelopen. Onderweg kom je langs verschillende murals:

De pier bij Santa Monica is in 1909 gebouwd. Bij de ingang staat standaard een politieauto geparkeerd:

Achterop de pier zit Pacific Park; een klein pretparkje waar ze onder andere een reuzenrad hebben. We wilden hier tijdens een vorige vakantie al een keer op gaan, maar dat is er toen niet van gekomen. Nu wel:

Het reuzenrad werkt op zonne-energie en is 26 meter hoog. Voor $6 mag je er een kwartier rondjes op draaien:

Langs het strand zie je hier overal de lifeguardtorentjes, zoals je ze vroeger in Baywatch zag. Alleen geen Pamela Anderson te bekennen helaas...

Het is hier elke dag belachelijk lekker weer. Zoals het liedje al claimt: "It Never Rains in Southern California". En daar lijkt het echt op, als je er rondloopt:

Bij Santa Monica waren een paar gasten bezig met een koorddansachtige act op een stuk elastiek. Dit ventje was me op en neer aan het sprinten op dat touw:

Overal zijn mensen aan het fietsen, hardlopen en wandelen:

Vlakbij het hotel staan een paar brandweerauto's. De brandweerlui waren met een auto bezig, maar we konden niet goed zien wat er aan de hand was. Soort LA variant van een gevalletje kat-in-de-boom denk ik.

Morgenochtend gaan we naar de Warner Bros Studios voor een tour. En 's avonds naar Eminem & Rihanna in de Rose Bowl in Glendale en dan zit het er voor ons alweer op hier in Venice Beach.